19-01-08

Nieuwe stage

Ik moet het toegeven. Ik ben een junkie. Geen drugverslaafde zoals jullie misschien denken, nee, ik ben aan iets veel beter verslaafd. Ik ben verslaafd aan de brandweer, hier in belgië, maar nog meer in de USA.

Ik ben daar reeds 3 keer te gast geweest en steeds was het een overgetelijke ervaring. Ik hoefde dus ook niet lang na te denken toen ik de kans kreeg om dit jaar mee te gaan naar Houston Texas. Een van de grootste brandweerdiensten van de US.

Houston fire departmant in cijfers: (tussen haakjes staat de uitleg)

  • 90 Fire Stations (= kazerne)
  • 86 Engines (= autopomp)
  • 37 Trucks (Ladders/Towers/Quints) (= ladderwagens)
  • 21 District Chiefs (= officieren van het district)
  • 54 Basic Life Support Ambulances (=ambulances zoals ze bij ons)
  • 19 Squads (= zoals een MUG in belgië)
  • 14 Medic (Advance Life Support) Units (ambulance met MUG bemanning)
  • 8 Dual Ambulances
  • 2 Senior Ambulance Supervisors (= hoofd ambulancedienst)
  • 6 Junior Ambulance Supervisors (= adjunct hoofd ambulancedienst)
  • 1 District Chief Ambulance Supervisor (= districtcommandant ambulancedienst)
  • 3 Rescue Trucks (= reddingswagens)
  • 11 Boosters (=kleine autopomp voor oa grasbranden en dergelijke)
  • 11 Crash Trucks
  • 3 Cascade Trucks (wagens voor perslucht) 
  • 1 Rehab Truck (kantinewagen)
  • 1 Command Van (commandowagen)
  • 3 Haz-Mat (gevaarlijke stoffenteams)
  • 1 Safety Officer (DC) (veiligheidsofficier)
  • 2 Safety Officers (Sr.)
  • 9 Evacuation Boats (evacuatieboot voor patiëntentransport)
  • 5 Rescue Boats (reddingsboot)
  • 2 Utility Vehicles (karweiwagens)
  • 1 Big Blow (fan) (overdrukventilator van jewelste Lachend)
  • 2 Reserve Crash Trucks

 amb69a
1155656950546_Photo1

ladder

 engine
ambulance

18:30 Gepost door Fred in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-01-08

woningbrand te zottegem


Gisteren rond 14u kregen we onze eerste oproep van de dag op spoed. De ziekenwagen werd gevraagd in bijstand van de brandweer voor een brandje waar mogelijks nog iemand in de woning aanwezig was.

Bij het aanrijden zagen we reeds een zeer zware rookontwikkeling. Dat was een zogenaamd "oh nee, tis nie mogelijk" - moment. Dat  is het moment waarop je als ambulancier niet als eerste op de interventie wil toekomen. Waarom vraagt u zich af? Wel, als je op dat moment als eerste voertuig met een blauwe lamp op het dak aankomt, heb je de kans dat de mensen je letterlijk uit je wagen sleuren en de brand binnen duwen. Tevens loop je het risico dat terwijl je wacht op de brandweer, je alllerhande zottigheid naar je hoofd geslingerd krijgt omdat je volgens de omstaanders niks doet terwijl er iemand in de brand aan het sterven is.

Niks aan te doen. We waren eerste ter plaatse (het was niet ver van het ziekenhuis + de brandweermannen van Zottegem moesten van thuis naar de kazerne komen om dan te vertrekken). Op dat moment waren er reeds 2 brandweermannen gestopt om hulp te bieden aan de bewoner die danig overstuur was, hoe zou je zelf zijn als je langs alle kanten rook uit je huis ziet komen. Mijn collega en 1 van de brandweermannen hebben zich dan over de bewoner ontfermd, terwijl ik met de andere brandweerman enkele gasflessen uit de gevarenzone ging brengen. De bewoners van het pand hadden namelijk de leuke gewoonten van hun lege gasflessen in de tuin te bewaren. Toen we dit gedaan hadden, kwam de brandweer aan met de eerste autopomp , meteen gevolgd door de elevator. De aanval werd ingezet met 2 hogedruklansen en een 45. Ondertussen hadden we een schoolvoorbeeld van een flash-over meegemaakt en kwamen de vlammen langs alle ramen uit de woning.

Na ongeveer 3 uur was de brand geblust en konden we terug naar het ziekenhuis rijden.

zottegem2

zottegem3

zottegem4

17:05 Gepost door Fred in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |