06-11-07

Nog een specialleke

Ditmaal eentje uit België. De pompiers van Luik en Herve en mochten dergelijk voertuig in ontvangst nemen. Raar ding om te zien passeren aan een gesloten overweg! Lachend

Onlangs werd er plaats gemaakt in de garages van brandweer Luik en Herve want zij kregen er onderstaand voertuig met bijbehorende materieelcontainer. Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorwegen, is eigenaar van de voertuigen maar de diensten van Lui en Herve werken ermee en staan nu in voor de hulpverlening op de spoorwegen met in het bijzonder de spoorwegtunnels.

dyn008_original_600_450_pjpeg_2531150_0639cf1cda245ab8a8f70e94077e7dfa

dyn008_original_600_450_pjpeg_2531150_0f79e835af6621312efbdfa1993a6344

dyn008_original_600_450_pjpeg_2531150_dce40895eb31c67ee11492e3f022aab5

Bron: charlie-farstripes-blog.skynetblogs.be

19:35 Gepost door Fred in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Speciale wagen voor in tunnels

 man_brandweerauto2

Een brandweervoertuig, dat even hard vooruit als achteruit kan rijden moet de
veiligheid in
tunnels verhogen. De beheerders van de Mont Blanc tunnel tussen Frankrijk en Italië
hebben drie van deze bijzondere wagens in gebruik genomen. Bij calamiteiten kunnen ze de
tunnel inrijden en de brand bestrijden of hulp verlenen.

Mocht er tijdens die actie onverhoopt iets mis dreigen te gaan dan kan de wagen achteruit even snel weer de plek verlaten. Aan de Franse en aan de Italiaanse zijde van de Mont Blanc tunnel alsmede in het midden is een brandweervoertuig gestationeerd.

Op 29 maart 1999 gebeurde het tot nu toe ergste ongeluk in een tunnel in Europa. 

Negenendertig mensen vonden toen de dood in de Mont Blanc tunnel, waar tientallen 

personenwagens en een aantal vrachtwagens in brand vlogen na een ernstige aanrijding. Door de verzengende hitte in de tunnel was het voor de hulpverleners onmogelijK direct hulp te verlenen.
Om in de toekomst sneller en beter te kunnen ingrijpen werken exploitanten van tunnels aan
een betere beveiliging, waarbij diverse mogelijkheden onder de loupe worden genomen.


Gevaren bij tunnelbrand De problematiek bij een ongeluk zoals in de Tauerntunnel en in de Mont Blanc tunnel ligt niet alleen in de discussie over een of twee tunnelbuizen. Andere factoren zoals brandmeldsystemen, het onderkennen van gevaren, de ventilatie, vluchttunnels en de aanwezigheid van blusmiddelen zijn eveneens onderwerpen, die in het middelpunt van de belangstelling staan. In de Mont Blanc tunnel wordt inmiddels de laatste hand gelegd aan en groot aantal verbeteringen om in de toekomst catastrofes zoals in 1999 te voorkomen. Er is een ventilatiesysteem aangelegd met een capaciteit van 150 m3 per seconde, onder de rijbaan zijn vluchtwegen gemaakt met op elke 300 meter een ingang en iedere 100 meter hangt er een brandblusser, een telefoon en een camera. En er zijn slagbomen, een verkeersregelsysteem, 116 uitwijkplaatsen en een FM -zender die in noodsituaties informatie geeft, aangebracht. 
Met deze verbeteringen is een bedrag van ongeveer 300 miljoen euro gemoeid.


Een van de grootste uitdagingen ligt bij de producenten van brandweervoertuigen. Bij een
calamiteit moeten de reddingswerkers zich een weg banen langs een rij voertuigen en voorbij
mensen, die in paniek hun voertuig hebben verlaten. In de tunnel kunnen de ontstane warmte
en rook door het ventilatiesysteem worden afgevoerd. Bij het uitbreiden van de rook moeten
de reddingswerkers zich terugtrekken. Oorzaak is zuurstofgebrek. Want niet alleen de hulpverleners hebben zuurstof nodig, maar ook de reddingsvoertuigen. 

 

In het verleden zijn al veel mogelijke oplossingen aangedragen om aan het bovenstaande
probleem het hoofd te bieden. Bij de Mont Blanc tunnel is nu een nieuw concept gerealiseerd
door middel van een brandweervoertuig, dat even snel vooruit als achteruit kan rijden.
Draaien of lastig manoeuvreren met behulp van achteruitkijkspiegels of achteruitrijcamera's is
daardoor niet meer nod ig.
Door twee MAN 4x4 trekkers samen te voegen is een voertuig met dubbele cabine ontstaan.
De truck is in Duitsland door een gespecialiseerde MAN dealer gebouwd. Bij de ontwikkeling
is zeer nauw samengewerkt met de Italiaanse firma BAl, die de brandweeropbouw geleverd
heeft. Onder een cabine ligt een 410 pk sterke Euro 3 motor, die voor de voortstuwing van
de truck zorgt. Onder de andere cabine is de aandrijving van de bluspomp gemonteerd. Aan
de automatische versnellingsbak is een omkeerkoppeling gemonteerd, zodat zowel vooruit als
achteruit kan worden gereden. De topsnelheid van de brandweerwagen ligt op 115 km per uur
in beide richtingen.
 
Het voertuig wordt bediend door 3 personen. Twee zitten er in de cabine in rijrichting, de
derde persoon bevindt zich in de achterste cabine. Doordat zowel de vooras als de achteras
stuurbaar zijn, is het voertuig uiterst wendbaar en kan gemakkelijk hindernissen omzeilen. Bij
de brand aangekomen vindt een eerste aanval plaats met het waterkanon dat op het dak zit.
Dit kanon, dat met afstandbediening werkt, heeft een capaciteit van 1250 liter per minuut.
Zodra de situatie het toelaat kunnen de twee brandweerlieden de cabine verlaten en de
brandslangen op het waterleidingnet van de tunnel aansluiten.
Mocht het vuur de brandweerwagen dreigen in te sluiten, dan neemt de man in het achterste
deel het commando over en brengt de redders naar een veiliger punt. De wagen is rondom
voorzien van een sproeiinstallatie om zichzelf tegen het vuur te beschermen.
Drie van deze "Januskop" voertuigen zijn bij de Mont Blanc tunnel gestationeerd, twee aan
elke tunnelingang en een halverwege de tunnel. De voertuigen hebben 4000 liter water en
500 liter schuimblusmiddel aan boord. Zuurstofflessen op het dak zorgen ervoor dat er
voldoende zuurstof in de cabines is. Ook de motor haalt uit deze flessen de zuurstof die
nodig is voor de verbranding.
Ook andere tunnelexploitanten in de Alpen hebben inmiddels interesse getoond in deze
unieke blusvoertuigen.

man_brandweerauto1

man_brandweerauto3

BRON: http://www.csi-auto.nl/vrachtwagens/index.html

19:28 Gepost door Fred in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |